Lesem ke Kolomazné peci (okr. Plzeň-město)

Vytisknout s sebou

Nenáročný výlet lesem se zajímavým cílem začíná na konečné tramvaje č. 4 v Plzni na Košutce. Čeká nás příjemná procházka kolem rybníků kousek od panelového sídliště severoplzeňského předměstí. Trasa výletu je sjízdná i s kočárkem, i když v těsné blízkosti Kolomazné pece budeme překonávat nějaký ten kořen, ale je to jen na velmi krátkém úseku, ostatní cesty jsou rovné a pohodlné. Převýšení trasy je minimální.

Na počáteční a vlastně i cílový bod výletu se dostaneme buď již zmíněnou tramvají č. 4 nebo autem, které lze zaparkovat na velkém parkovišti před panelovým domem na adrese Tachovská 85,87. Pozor, pro zaparkování zde je třeba odbočit, při cestě z centra Plzně vpravo, již na křižovatce ulic Gerská a U Jam a dále pokračovat Jesenickou ulicí k parkovišti. Odbočení vpravo z ulice Gerská na úrovni konečné tramvaje již možné není.

Od konečné tramvaje seběhneme z kopečka k prvnímu rybníku na trase, kterým je Šídlovský rybník neboli Šídlovák, zde je možná první zastávka a občerstvení na zdejším Ranči, nebo můžeme pokračovat po hrázi tohoto rybníka a dále rovně lesní cestou. Před výrazným stoupáním cesty vedoucí rovně, na křižovatce se zelenou turistickou značkou odbočíme doprava a už mezi stromy můžeme zahlédnout cíl naší cesty Kolomaznou pec. Na informační ceduli před touto památkou se dočteme, že kolomazné (správně dehtářské) pece byly v minulosti poměrně rozšířeným důmyslným zařízením na výrobu všestranně užitečných produktů. Zdejší pec pochází asi z poloviny 18. století a je patrně nejvíce zachovalým pozůstatkem svého druhu v České republice. Objekt a jeho zázemí jsou významnou chráněnou technickou památkou. Dále si zde přečteme informace o historii dehtářské výroby i popis principu výroby dehtu a kolomazi v samotné peci.

Po nabytí nových vědomostí z informační tabule pokračujeme dále po pěšince kolem lesa, který je součástí zdejšího zvláště chráněného území, přírodní rezervace Kamenný rybník. Jedná se o rašeliniště a jistě nás zaujme množství vývratů stromů s odhaleným kořenovým systémem, které byly ponechány přírodě. Další krátká zastávka může být u informační cedule, která upozorňuje na padlý mohutný smrk, který označuje králem boleveckého polesí. Z tabule se dozvíme také to, že zmíněný strom pamatuje výrobu kolomazi v nedaleké peci. Po vzdání pocty tomuto stromu pokračujeme lesní pěšinou k dalšímu rybníku na trase, kterým je Kamenný rybník neboli Kameňák.

U rybníka si můžeme zacvičit v lesní posilovně, občerstvit se v místní hospůdce nebo obdivovat zdejší od rašeliny zabarvenou tmavou vodu. Až prozkoumáme všechny zajímavosti u tohoto rybníka, můžeme pokračovat k rybníku Třemošenskému. Dostaneme se k němu odbočkou z hráze Kameňáku. Cesta vedoucí těsně kolem vody Třemošenského rybníka je novinkou dokončenou v letošním roce (2017). Novou cestou dojdeme na chodník podél silnice, po kterém přejdeme hráz Třemošeňáku. Pokud nejsme na výletě autem a už nás bolí nohy, můžeme pokračovat rovně na konečnou tramvaje č.1 a výlet si takto zkrátit, nebo odbočíme z hráze doprava. Cestou naproti vlakové zastávce Plzeň-Bolevec budeme pokračovat stále rovně kolem malého rybníka Nováček a dále přes louku zpět k rybníku Šídlovák. U tohoto rybníka můžeme pokračovat cestou vedoucí z hráze do kopečka směrem k sídlišti. Zde půjdeme pár metrů po chodníku podél silnice a následně zatočíme doprava a lesem dojdeme do výchozího bodu výletu.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí nejsou žádné turistické známky nebo nálepky.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí víme o těchto dětských hřištích:

Tachovská 37 - 39 - Na okraji plzeňského sídliště Bolevec, přibližně v polovině vzdálenosti mezi konečnou tramvaje č. 1 Bolevec a č. 4 Košutka se nachází další příjemné d...
Kaznějovská 50 - 54 - Hřiště na plzeňském sídlišti Bolevec. Skládá se ze tří samostatných částí ležících kousek od sebe. První součástí je prolézačka s lezeckou stěnou, otá...
Jesenická - Malé hřiště uprostřed sídliště na severním plzeňském předměstí. Najdeme zde pískoviště, tunel na prolézání a síťovou houpačku. Kousek od hřiště je sta...
Manětínská - Hřiště se nachází uprostřed sídliště Košutka na severním okraji města Plzně. Jde o jedno z větších hřišť určených spíše menším dětem. Na hřišti se nac...
Manětínská 10 - 12 - V sousedství panelového domu s adresou Manětínská 10 a 12 na severním Plzeňském předměstí Košutka se nacházejí dvě asfaltová hřiště. Obě hřiště jsou o...
Ranč Šídlovák - Hřiště se nachází na severním okraji města Plzně u jednoho z boleveckých rybníků. Hřiště je větší, dřevěnou ohrádkou oplocené, pískoviště, ve kterém j...
Dopravní hřiště - V areálu hřiště 1. ZŠ v Plzni Bolevci se nachází pěkné a vybavené dopravní hřiště. Děti se zde můžou naučit poznávat dopravní značky a pohybovat se be...
Tachovská 15-17 - Menší, ale moc příjemné a dětmi z okolí oblíbené hřiště najdeme kousek od konečné tramvaje č. 1 v Plzni Bolevci. Hřiště má písčitý povrch, takže je to...
Plaská - Pěkné členité hřiště mezi paneláky sídliště Bolevec, na severním plzeňském předměstí. Hřiště najdeme zhruba v polovině mezi zastávkami tramvaje č. 1 O...

Rozhledna Sylván

DinoPark Plzeň

Zoologická a botanická zahrada města Plzně

Rozhledna Krkavec

Komentáře - Lesem ke Kolomazné peci

Přidat komentář

Chytrý nákupní seznam Shoppka

Shopka je chytrý nákupní seznam. Umožňuje vám snadno sdílet nákupní seznamy s členy vaší rodiny či domácnosti. Vytvořte si seznam na webu www.shoppka.com nebo ve svém mobilu a snadno jej sdílejte jedním kliknutím. Aplikace funguje na všech mobilních zařízení s Androidem a na iPhonech nebo ve webovém prohlížeči. Všechny funkce jsou zdarma a nevyžadují žádnou registraci.

Mobilní aplikaci můžete stahovat z Google Play a App Store.