WWW.VENKAZDYDEN.CZ

Z Vranova nad Dyjí k větrnému mlýnu v Lesné (okr. Znojmo)

Vyrážíme z náměstí ve Vranově nad Dyjí. Vydáme se po zelené turistické značce, která nás podél řeky Dyje dovede po 2 km na rozcestí Zadní Hamry - lávka. Lávka je nový lanový most přes Dyji. Dále pokračujeme další asi 2 km po červené turistické značce na rozcestí Vranovská brána. Cestou potkáme Mahrovu studánku, voda ale není vhodná k pití. Na rozcestí Vranovská brána přejdeme na žlutou turistickou značku, po které se dostaneme po dalších 4 km až do obce Lesná. Žlutá značka prochází přes NP Podyjí a vede kolem loveckého zámečku Lusthaus. Letohrádek pochází původně z roku 1780, ale dnešní podobu získal až v 2. polovině 19. století, kdy byl přestavěn po požáru.

V obci Lesná nás čeká asi 500 metrů podél silnice směrem na Znojmo, tento úsek už není značený. Po levé straně je pak odbočka k větrnému mlýnu, kterou nemůžeme minout díky velkým cedulím. Mlýn funguje jako restaurace a je u něj dětské hřiště. Větší část je venkovní hřiště s trampolínou, houpačkami a prolézačkami. K dispozici jsou také odrážedla pro nejmenší v podobě barevných plastových autíček. Je zde i zastřešený dětský koutek s domečkem pro panenky, plastovým zahradním domečkem a dalšími hračkami.
V Lesné je také muzeum motocyklů, jeho stránky: http://veteransalon.cz/

Zpátky do Vranova jeden autobus ze zastávky Lesná, penzion, která se nachází asi 600 metrů od větrného mlýnu směrem na Vranov. Budeme se tedy vracet zpátky k rozcestí, kam jsme před tím došli po žluté turistické značce, a půjdeme ještě o asi 100 metrů dál.

Po cestě je možná ještě odbočka k ledovým slujím, které jsou domovem netopýrů. Ty ale leží ve svahu nad cestou a jsou v současné době nepřístupné kvůli rozpadu svahu (nebezpečí poničení jeskyní i ohrožení života lidí). Na konci cesty se však můžeme pokochat výhledem a prohlédnout si obelisk z roku 1860 postavený na počest hraběnky Heleny z Mniszku. Tato odbočka vede z rozcestí Vranovská brána po červené turistické značce na rozcestí Ledové sluje - odbočka, kde dále odbočíme stále po červené k obelisku u Ledových slují. Celá odbočk je dlouhá 770 m, takže nám celkově výlet prodlouží o 1,5 km.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí víme o těchto dětských hřištích:

Lesná - Moc pěkné a vybavené venkovní hřiště u mlýna v Lesné. Ve mlýně je restaurace, kde velmi dobře vaří.
Mlýnská - Malé hřiště nad Dyjí s krásným výhledem.
Lesná vedle kostela -

Zámek Vranov nad Dyjí

Cornštejn

Rozhledna Rumburak

Bítov - zookoutek u parkoviště

Bítov

Boskovštejn - nejen zámek a muzeum