WWW.VENKAZDYDEN.CZ

Sloup v Čechách - Samuelova jeskyně (okr. Česká Lípa)

Pokud navštívíte obec Sloup v Čechách poprvé, zřejmě si nenecháte ujít hrad na skále, věřte, že je tady na malém prostoru velká koncentrace míst stojících za vidění a spojit s výletem na hrad lze například procházka k Samuelově jeskyni, která je od hradu vzdálená 1 km. Vřele doporučujeme.

Samuelova jeskyně je skromné obydlí poustevníka, uměle vyhloubené ve skále, kterou zde vyhloubil v roce 1718 Samuel Görner a žil zde jako poustevník (vyráběl zde brýle a dalekohledy) až do roku 1735, pak přesídlil do poustevny na Sloupském hradě (jako pátý ze sedmi tam žijících poustevníků). Skalní jeskyně zůstala opuštěná, asi před 100 lety byla skála upravena jako vyhlídka.

V Samuelově jeskyni se nalézá předsíňka, která sloužila jako kuchyň a místnost 6 x 2,5 metru s okny na protilehlých stěnách, na hlavní stěně je z části čitelný nápis v němčině z roku 1897, který popisuje poutníkův život. Z druhé strany lze vystoupat na vyhlídku po vytesaných schodech se zábradlím.

K jeskyni se dostaneme od parkoviště Pod hradem po modré kolem lidových stavení, u druhé možné odbočky vpravo odbočíme, přejdeme mostek, odbočíme vlevo a pak hned zase vpravo. Jdeme po naučné stezce až na kraj lesa k turistickému přístřešku, zde odbočíme doleva do kopce a stoupáme k jeskyni do prudkého kopce, ale stojí to za to. Cestu zpět můžete zvolit stejnou cestou nebo si udělat okruh jako my: vrátíme se z kopce k rozcestí, a pokračujeme rovně do lesa po neznačené pěšině (pěšina se ke konci zužuje ale je to jen pár metrů a vystoupíme u žlutě značené široké cesty, projdeme kolem vodního chrámů (dřevěný altán se studánkou) a dojdeme podél potoka k restauraci U Studničků (v létě tu funguje i venkovní kiosek, mimo sezónu jen restaurace, vaří však velice dobře).

Smutný konec poustevníka Samuela: v roce 1742 utekl ze Sloupu do Prahy. V roce 1756 vykonal pouť do Říma a po návratu kolem roku 1760 žil opět jako poustevník na Skalickém vrchu. Nakonec se usadil v opuštěné chatě na Svaté Hoře u Příbrami, kde byl jedné noci zavražděn a okraden. Na jeho počest byla později na hradu Sloup postavena socha s dalekohledem namířeným k obzoru.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí nevíme o žádném dětském hřišti.

Skalní hrad Sloup v Čechách, lesní divadlo a rozhledna Na Stráži

• 0,5 - 1 km

Dubice u České Lípy

• 0,5 km

Naučná stezka a národní přírodní památka Peklo