WWW.VENKAZDYDEN.CZ

Hrad Šaunštejn a Malá Pravčická brána (okr. Děčín)

Na výlet vyrážíme z Vysoké Lípy, kam jsme dojeli autem a zaparkovali na placeném parkovišti. Dostat se sem můžete i autobusem (zastávka Jetřichovice, Vysoká Lípa, restaurace). Dnes máme dva turistické cíle - skalní hrad Šaunštejn a Malou Pravčickou bránu. Hrad vznikl v polovině 14. století, původně patřil rodu Berků, později Vartemberků. Nakonec byl dobyt a stal se domovem loupežníků a zběhů. Od té doby se mu přezdívá Loupežnický hrádek. Malá Pravčická brána, nižší sestra známé Pravčické brány, je přírodní skalní oblouk vysoký 2,3 metru a široký téměř 3,5 metru.

Nejprve se vydáme po žluté turistické značce. Až k rozcestí Pod Šaunštejnem jdeme po zpevněné cestě, ze které máme krásné výhledy na okolní louky a pasoucí se koně. Na rozcestí odbočíme na lesní cestu a pokračujeme po žluté a zároveň červené. Po cca 250 metrech však odbočíme ze žluté na červenou a po chvíli dojdeme k rozcestí Šaunštejn. Zde se pustíme do výstupu na pozůstatky skalního hradu. Výstup je zabezpečen systémem žebříků, můstků a zábradlí. To uvítají především děti, i když je třeba brát v potaz, že krkolomnou stezku na vrchol Šaunštejnu zřejmě nezvládnou zdolat děti mladší 5 let. Odměnou nám je překrásný výhled do okolí, kterému dominuje Růžovský vrch. Po sestupu pokračujeme po červené značce k Malé Pravčické bráně. Od ní se vracíme stejnou cestou až k parkovišti. U parkoviště máme možnost vybrat si ze dvou restaurací a za výšlap se náležitě odměnit.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí nejsou žádné turistické známky nebo nálepky.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí víme o těchto dětských hřištích:

U Loupežáku - Malé dětské hřiště v obci Vysoká lípa v blízkosti hradu Šaunštejn (Loupežák).

Dolský mlýn s kočárkem i bez