WWW.VENKAZDYDEN.CZ

Z Oslavan po modré do Zbýšova (okr. Brno-venkov)

V Oslavanech začínáme cestu za mostem přes řeku Oslavu spojujícím ulici Hybešovu s náměstím, z autobusového nádraží se sem dostaneme podél ulice Hlavní po zelené turistické značce. Za mostem odbočíme doprava do ulice Na Poříčí a za chvíli se už napojíme na modrou turistickou trasu, která nás bude provázet až do cíle.

První část cesty vede po chodníku mezi domky a podél potoku Balinka, cestou míjíme jedno dětské hřiště a studánku. Před vesnicí Padochov, dnes části Oslavan, musíme jít kousek po silnici, u rozcestí Padochov – U Mlýnku, bus odbočíme doleva na malou silničku mezi domy, kterou brzy vystřídá pěšina. U tohoto rozcestí je i autobusová zastávka (Oslavany, U mlýnka), takže je možné celou tuto první část cesty absolvovat autobusem z Oslavan.

Za vesnicí pokračujeme ještě kousek podél potoka, ale nesmíme zapomenout odbočit po modré doprava na cestu vedoucí do kopce. Toto je určitě nejnáročnější úsek, cesta je prudká a plná popadaných stromů. Dál už je to příjemná procházka lesem, ze kterého sejdeme přes louky do obce Zbýšov. Modrá turistická značka nás provede přes Zbýšov dál do Babic u Rosic a do Zastávky u Brna (odtud jezdí vlaky do Brna).

Pokud chceme navštívit střed obce, je dobré z modré značky co nejdřív sejít. Můžeme se hned po vstupu do Zbýšova dát doprava po ulici Majrov, která nás dovede ke zbýšovské dominantě, zachovalé těžní věži bývalého dolu Simson z roku 1902. Nacházíme se totiž v oblasti proslulé těžbou černého uhlí, která zde ovlivňovala místní život od poloviny 19. století až do 90. let 20. století. Samotný důl Simson fungoval do roku 1925, poté byl sídlem báňských záchranářů a dnes se zde postupně buduje hornické muzeum.

Ze Zbýšova se můžeme vrátit zpátky do Oslavan autobusem číslo 153. Pokud se tady chceme ještě zdržet, děti by mohlo zaujmout moderní koupaliště nebo interaktivní naučná stezka po zbýšovské haldě.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí víme o těchto dětských hřištích:

Nám. 13. prosince - Středně velké dětské hřiště s posezením pro dospělé a spoustou atrakcí pro děti.
Nám. Republiky - Dětské hřiště se spoustou dětských atrakcí a posezením pro dospělé!
V Hájku - Moderní dětské hřiště, které má dětem opravduco nabídnou. vybírat si zde můžete hromady atrakcí.
Havírna - Menší dětské hřiště s několika atrakcemi.