WWW.VENKAZDYDEN.CZ

Ze Smžovky do Jiřetína pod Bukovou (okr. Jablonec nad Nisou)

Na Smržovku přijíždíme vlakem od Liberce (je možné zaparkovat auto u nádraží). Odtud se vydáváme po modré i žluté turistické značce současně. Po asi 150m se značky rozdělují a my pokračujeme dále po modré, která nás dovede na rozcestí Pod Skalní vyhlídkou.

Dáváme se doprava a úzkou pěšinkou stoupáme vzhůru na vyhlídku. Vyhlídka se jmenuje Finkův kámen (dříve Finkestein), zde vidíme skoro celé město Smržovku, tanvaldský Špičák, kousek Krkonoš, Černostudniční hřeben, kosek Jizerských hor a také železniční viaduk. Tato skála je především známá také tím, že se zde nachází několik skalních mís, čehož hned využily naše děti a klacíkem začaly "vařit" vodu.

Poté se vracíme zpátky na rozcestí a pokračujeme po modré lesem (cesta není vhodná pro kočárek, hlavně v době tání a po dešti). Až dojdeme na rozcestí Záhoří odbočíme doprava a jdeme po žluté, která nás dovede až do Jiřetína pod Bukovou. Je to malé městečko proslulé zejména firmou Detoa, která pokračuje ve stoleté výrobě dřevěných hraček. Fabriku je možné si prohlédnout i o víkendu (avšak bez většího provozu), nebo také v týdnu (za plného provozu s výrobou). Děti si v prodejně mimo krásných hraček mohou také koupit pytlík s II. jakostními dřevěnými díly a v místnosti tomu určené si vyrobit vlastní hračku.

Nazpátek se vracíme opět vlakem směr Smržovka až do Liberce.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí nevíme o žádném dětském hřišti.