WWW.VENKAZDYDEN.CZ

Z Velké Úpy podél Javořího potoka (okr. Trutnov)

Výlet začínáme na parkoviště ve Velké Úpě, pokračujeme kousek po silnici směrem Pec pod Sněžkou a asi po 200 metrech odbočujeme doleva na zelenou turistickou značku. Cesta vede podél Javořího potoka a začíná poměrně strmým kopcem. Vzheldem k tomu že stoupáme z 700 m n. m. až do více než 1000, musíme počítat s tím, že první polovina cesty je víceméně pořád stoupání. Ale jdeme lesem a i v letním počasí je zde příjemný vzduch, takže se to dá :)

U Červenokostelecké boudy si dáváme svačinku, příp. je možné se svlažit v blízkém potoce, který je zde dostupný po cestě, jinde k němu vede většinou prudký sráz. Poté pokračujeme dále až na rozcestí u Thámových bud. Zde jsou v mapě značeny Javoří vodopády, nicméně za naší návštěvy (červen 2018) se jednalo spíše o větší peřej. Je možné, že za deštivějšího počasí to bude zajímavější podívaná.

Na rozcestí se držíme zelené značky a pokračujeme lesní cestou do kopce, ale s vidinou, že jde o poslední cca 300 metrů stoupání. Vycházíme z lesa u Thámovy boudy a jsme v nejvyšším bodě našeho výletu - cca 1050 m n. m. Otevírá se nám krásný výhled na naší nejvyšší horu Sněžku a Studniční horu. Odtud pokračujeme stále po zelené značce, cesta je pohodlná, postupně i asfaltka. Míjíme krásné dřevěné kapličky a kocháme se výhledy na okolní kopce.

U rozcestí Nad Vlašskými boudami se napojíme na žlutou značku, která nás postupně dovede zpět do Velké Úpy. Necelý kilometr za tímto rozcestím odbočuje žlutá značka prudce dolů do lesa, ale je možné (a pohodlnější) pokračovat po asfaltce, která vede více po vrstevnici a není tak prudká. Na žlutou se zpět napojíme asi za další kilometr. Cesta nás vypustí z lesa takřka přímo u restaurace Atlas, kde jsme po náročeném výletu kvalitně poobědvali.

Cesta není vhodná pro kočárek, zejm. vzhledem k prudkému stoupání v první polovině cesty. Projít s kočárkem by to sice šlo, ale byla by to dost dřina. Takže nedoporučujeme.

Na trase tohoto výletu nebo v jeho blízkém okolí nevíme o žádném dětském hřišti.

Z Velké Úpy na Černohorská rašeliniště a zpět

Klidové území východních Krkonoš

Vycházková cesta Krakonošova zpovědnice - Pec pod Sněžkou - Velká Úpa

• 2,5 - 5 km

Obří důl

Pec pod Sněžkou - výlet s luštěním a tajenkou nejen pro rodiny s dětmi